DE MOOISTE DROOM WORDT WEER WERKELIJKHIED

Natuurlijk mag je over iets dromen, een wens, een gebeurtenis of nog specifieker een allermooiste visplek op de aarde. Het allermooiste is het als die wens dan ook nog uitkomt. In het Noorden van Noorwegen komt het dan ook echt uit.

Lees het verslag dat Pim Pos er samen met zijn broer Ruth en vriend Pedro heeft gemaakt.

ZOMERVAKANTIE

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in het onderwijs zit. Een baan die door velen verafschuwd wordt maar toch absoluut ook nog heel fijne kanten bezit. Je moet net als vissen kinderen leuk vinden en je realiseren dat je bezig bent met een jong mens dat net zo is als dat jij bent geweest. Onderwijs is schitterend en daarbij komt dan als prettige bijkomstigheid dat je er ook nog eens 7 weken zomervakantie bij krijgt.

Voor mij is dit dan ook de periode dat er een langere visvakantie kan worden gepland. Ik ging in het verleden altijd naar Ierland, maar nu ik eenmaal aan Noorwegen geroken heb is Ierland heel snel vergeten. U noemt de visserij en het is Noorwegen te doen. Alleen de karpervisserij is er niet zo goed als in ons land of in Frankrijk, maar de riviervisserij en de zeevisserij zijn er zo goed dat er eerlijk waar geen land zich mee kan meten in Europa. Het land is natuurlijk onmetelijk groot en de hoeveelheid viswater is er ook giga. Je kunt daar echt water tegenkomen waar geen mens komt en dus ook niet vist.

WERELDVROUW

Het allerbeste wat een echte sportvisser kan overkomen is een huwelijk met een vrouw die het heerlijk vind als iemand een hobby heeft. Het moet namelijk van twee kanten komen. Zij heeft haar hobby en ik heb die van mij. We zitten elkaar dus niet in de weg. Als zij weg wil dan ben ik thuis en omgekeerd. Heerlijk en het allerbeste wat je kunt overkomen. Hoe vaak zie je niet dat een goede sportvissers band kapot gaat door huwelijk of door samenwonen en de man moet kiezen.

Ik maak altijd ten minste ��n verre reis met mijn broer en een vriend per jaar. Vroeger deed ik dat per vliegtuig maar nu ga ik per auto ook al is het een �kolere�eind rijden. Ruim 2900 kilometer rijden naar de plaats van bestemming. Is dat ver? Ja, dat is onwijs ver maar de reis er naar toe is gewoon al vakantie op zich.

We gingen dit jaar met een redelijke grote bestelbus van mijn broer ( Iveco) De handige bliksem had in het midden en topgedeelte planken gemaakt en er professorisch een slaapruimte gecre�erd. Onderin de bus waren de koelboxen, viskoffers, tassen met pilkers en het eten en drinken gezet. Om beschadiging te voorkomen hadden we tegen het dakgedeelte de hengels gelegd.

WAARDELOZE ZOMER

We gingen weg met het allerslechtste weer wat je maar kon denken. In heel Europa was de zomer slecht dus de heen reis begon met slagregens en storm waar je u tegen zei. In Duitsland werd het al beter en bij Puttgarden waar we de pont hadden naar Denemarken hadden we al zon. Zouden we dan toch weer mazzel hebben?

Vanuit Denemarken namen we uiteindelijk de Pont naar Zweden.( Helsingor)  We rijden heel erg lang door langs de oostkant van Zweden en gaan niet via Noorwegen. Het nadeel vinden we dat je er maar 80 kilometer met maximaal 90 kilometer per uur mag rijden en als je de pech hebt dat er vrachtverkeer voor je zit in de bergen schiet je helemaal geen drol op. In Zweden kun je tenminste met110 kilometer per uur lekker doorkarren en er is gelukkig nooit file. Het is vooral in de dun bevolkte gebieden saai mooi van de bomen.

We hebben een Tom-Tom aan boord en die is al het geld waard dat het heeft gekost. We noemen haar gedurende de reis maar Helga en zover ik me kan herinneren heeft ze het niet één keertje fout gehad. Alleen op nieuwe wegen die net aangelegd waren had ze wat moeite maar ze komt altijd weer op de juiste weg uit. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Onderweg een paar uurtjes geslapen in een dorpje op een parkeerplaats. We willen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn. In Noorwegen is het dan nog een driehonderd kilometer en dan kom je aan in Skutvik waar ook weer een pont vaart  die je naar Svolvaer brengt. Al de grotere ponten zijn redelijk aan de prijs ( 50 tot 100 Euro enkele reis ) voor een auto met drie personen.

HET FEEST KAN BEGINNEN

Ik kan u wel een opsomming geven van elke dag maar dat zou heel snel vervelend worden. Wat ik daar in een week vang daar kan ik dus een jaar weer op teren en van dromen.. Alles draait om twee dingen. Het weer en de haring. Als het weer goed is kun je al op twintig minuten goed en grote vis vangen. Is de haring er niet dan is de kans op grote kabeljauw en grote koolvis gewoon een stukje minder.

In Nederland was het nog steeds slecht en volgens Arnstein was het in Noorwegen ook superslecht geweest.

We hadden er al rekening mee gehouden en konden als het echt niet ging van de kant met onze strandhengelsop platvis gaan, niemand vist er immers op en er zijn mega scharren en schollen te vangen.

Zouden we dan toch het mooie weer hebben meegebracht vanuit Nederland. Ik had ervoor nog even contact gehad met vriend Raffie die in Noorwegen woont ( Bergen) en die had ook gezegd dat het weer niet zo best was, ik teken voor dit weer. We leren al snel een zeer sympathieke jongen kennen die uit Zeeland komt. Aart van Vossen is zijn naam en mijn broer is al snel dikke vrienden met hem. Er wordt weer ongelofelijk veel en grote vis gevangen. Er is een heel grote groep mensen uit Zweden met de bus gekomen en de huisjes zijn allemaal gevuld. De afvalkuipen in het fileerhuis zijn weer tot de nok gevuld met grote koppen. " Ze"  zijn er weer en we informeren gelijk waar de vis ongeveer zit. We horen ook al snel dat het er miegelt van de haring en vooral in de avond en begin van de nacht is de haring dan ook met honderden te vangen.

Een aantal Zweden heeft zich er dan ook speciaal op ingesteld. Wanneer wij ons staan te vermaken met grote gul en koolvis zijn zij met kleine haakjes haringen aan het vangen. Rara Jongens.Die Zweden,

Ben je daar op een Megaplek ga je haringen vangen. Dat is nog niet eens het ergste maar het fileerhuis is echt een Hoerenstal geworden omdat ze het niet schoonmaken en overal schubben liggen. Arnstein zegt er wat van en gelukkig gaat het dan beter. Er wordt zoveel vis gevangen dat in een zeer korte tijd de grote vriezer 8 meter breed, 5 meter diep en 4 meter hoog helemaal vol ligt met zeebanket. Dit geeft veel onvrede bij veel mensen omdat iedereen bij zijn of haar vis wil om het te verpakken.

Toen uiteindelijk 40 Zweden vertrokken werd het weer gelukkig normaal.

We hoorden de volgende dag dat Arnstein de vriesruimte de komende winter wil vergroten. Een perfect plan.

GROTE KABELJAUW EN KOOLVIS

Het blijkt al snel dat de avonduren de beste uren zijn en we gaan gewoon om 10.00 uur in de morgen weg om lekker te vissen. We komen rond 16.30 terug, eten wat op ons gemak en gaan dan rond 19.30 weer het water op tot 2.00 in de nacht. Op ons gemak de vis fileren en verpakken en dan lekker pitten. We besluiten om eens een avondje met z�n vieren te gaan vissen vlak bij de vuurtoren aan de overkant op het eiland Skrova. Het loopt er van 25 meter snel af naar 70 meter en daar zit vooral in de avonduren veel haring. De koolvis en kabeljauw weten dit ook en we vangen er ongelofelijk mooie vis. Op een gegeven moment staat Aad met een gebogen hengel tot in het handvat. Hij vist met een pilker van 150 gram met daarboven een Gummimak. Dat is een rubber slangetje met een kromme haak waardoor deze ronddraait in het water en erg goed vangt. Na zeker een half uur drillen komt er een giga koolvis op de gummimak in zijn rug gehaakt en een megagul van 35 pond aan zijn staart gehaakt boven.

Wat een spektakel. We vangen allemaal als gekken en gaan weer zoals elke dag tevreden naar de haven terug. De volgende dag is het prachtig weer en besluiten op Lom te gaan vissen speciaal voor mijn broer. Deze roofvis leeft op de bodem en is ongelofelijk lekker. We maken er thuis saté van en die is overheerlijk. Ruth vangt tijdens het vissen op Lom een prachtig zeeduiveltje van 67 cm. In de maag van dit felle rovertje zit een gul van 55 cm.

Pedro die voor het eerst mee is en dit voor het eerst meemaakt vangt ook als een wilde en is helemaal onder de indruk. Grote polak, koolvis, lom, zeeduivel, haring, kabeljauw, schol, schar, bot, lipvis, zeewolf, roodbaars, wijting, heilbot kan er echt allemaal gevangen worden. Eindelijk kunnen we dan ook een keertje een beetje filet meenemen en we kijken al uit naar de eerste beste keer gebakken zeewolffilet.

Ook met alles hebben we gevist en om nu te kunnen zeggen wat beter was? Met alle soorten aas kun je vis vangen. Pilkers zijn in het algemeen goed en ook de shadjes doen het goed.

Met rustig weer kun je alles doen met een loodkop tussen de 50 en de 80 gram. Pilkers gebruik ik alleen tussen de 80 en de 200 gram voor de kabeljauw en koolvis. Alleen als ik op extreem diep water vis ( 250 meter en meer dan neem ik een pilker van 400 gram en meer afhankelijk van het weer en de lijndikte. De visserij op koolvis is eigenlijk heel simpel. Je laat de pilker naar de bodem zakken en haalt hem dan vrij snel op. Als je met dertig meter ophalen geen aanbeet hebt gehad dan laat je het weer zakken doet dit opnieuw. Dit levert altijd vis op. Wat een kick is het om die enorme dreun op je hengel te krijgen en die hengel binnen twee seconden tot in het handvatkrom te zien trekken. De reel gilt gewoon zo snel wordt de lijn er vanaf getrokken.

Ik weet in de middag bij het lomvissen ook nog een schitterende zeewolf van 9.2 kilo te vangen en we hebben allemaal ontzag voor de immense klemkracht van de kaken. Als is de bek opentrek dan komt de walm van krab naar buiten en meneer kotst ook een grote krab uit. Nu begrijp ik waarom ze zo lekker zijn. Ze staan op een menu van voornamelijk schaaldieren.

SUPER VOOR ELKAAR

Iedereen weet in Noorwegen dat het weer er in 15 minuten kan omdraaien van stil en zonnig naar storm en regen. Het is dan ook levensgevaarlijk om de zee op te gaan in ondeugdelijk materiaal. De boten in Kabelvag bij Arnstein zijn allemaal van topkwaliteit en superzeewaardig. Er liggen Rodmans en Arvors en een Antares. Ik heb zolang als ik Noorwegen kom nog nooit zo een mooie sportvissersvloot gezien.

Ga voor de lol eens kijken op www.lofoten-rorbuferie.no Ga eens de mogelijkheden langs en ik kan u verzekeren dat alle mensen die er nu door mij naar toe zijn geweest gaan of het volgende jaar weer gaan dit in de nabije toekomst zeker weer doen. Ik hield een lezing bij het Kuitje bij de zeevisvereniging daar en de mensen die de film over de Lofoten zagen zijn er nu al drie keer geweest. Ook mensen uit mijn eigen zeevisvereniging de HVZ zijn afgelopen jaar geweest en ook superenthousiast teruggekomen.. Arnstein larsen is niet alleen de eigenaar maar hij is inmiddels ook een vriend voor het leven geworden en voordat je dat van iemand kunt zeggen....

LAAT UW KERSTDROOM OOK WERKELIJKHEID WORDEN DIT JAAR IN KABELVAG OP DE LOFOTEN

Voor meer inlichtingen kunt u altijd even mailen naar p.pos@hengelsport.com